رفتارهای یک بام و دوهوای ترامپ بر سر برجام/وقتی انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی شبیه دزدان دریایی سومالی عمل کرد
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۷۲۳۳۸
به گزارش وانانیوز،
روز چهارشنبه ۱۹ تیر به درخواست آمریکا نشست فوری شورای حکام در بحث برجام و در پی توقف برخی تعهدات ایران در این توافق برگزار شد. نشستی که در نهایت نتیجه ای برای آمریکایی ها درپی نداشت و ادعاهای آمریکا با همراهی دیگر اعضا روبرو نشد.
در همین راستا سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است بی نتیجه ماندن نشست شورای حکام درباره بررسی اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی نشان داد که آمریکاییها بر اساس منطق و قاعده عمل نمیکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او می گوید: در وهله اول باید مقامات آمریکا به این سوال پاسخ دهند که وقتی از برجام خارج شدند دیگر اقدامات ایران در برجام چه ارتباطی به آنها دارد.
وی افزود: اگر آمریکاییها برجام را قبول دارند باید با اذعان به اشتباهشان در خروج از برجام مجدداً به این توافق بینالمللی برگردند. اگر هم برجام را قبول ندارند پس چرا درخواست برگزاری جلسه شورای حکام را میدهند. البته که این جلسه هم بدون نتیجه به پایان رسید چون در حال حاضر ایران از عرصه بینالمللی طلبکار است. ما به تعهدات خود عمل کردیم و امروز وقت عمل کردن طرفهای مقابل به تعهدات خود است.
رحیمی: نشست شورای حکام مهر تاییدی بر شکست سناریوی ترامپ علیه ایران بود
علیرضا رحیمی یک عضو هیأت رئیسه مجلس هم تاکید کرد که بی نتیجه ماندن نشست شورای حکام مهر تأییدی بر شکست سناریو و سیاستهای ترامپ علیه ایران بود.
علیرضا رحیمی گفته است: از همان ابتدا مشخص بود که آمریکاییها مسیر اشتباهی را انتخاب کردند. چون شورای حکام از لحاظ حقوقی مرجع رسیدگی به شکایت درباره برجام نیست. البته که بعد از خروج آمریکا از برجام مقامات این کشور در مجامع بینالمللی و مراجع رسمی اقداماتی کرده که نتیجه آن سرافکندگی آمریکا شده و به دنبالش مورد هجمه قرار گرفتند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه آمریکا به دلیل سیاستهای غلط ترامپ همچنان تاوان میدهد توضیح داد: آمریکا تاوان سیاستهای غلط ترامپ در مجامع بینالمللی را خواهد داد. این برخلاف شعار ترامپ است که میگفت به دنبال رساندن جایگاه آمریکا به مقامی برتر بوده، حال اینکه اقداماتش نتیجهای جز بی اعتباری آمریکا در عرصه بینالمللی ندارد.
آمریکا برای پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ بحث شورای حکام را پیش کشید
یک عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به جلسه شورای حکام که به درخواست آمریکا علیه ایران تشکیل شده بود، موضع گیریهای آمریکا، چین، روسیه و اروپا را مورد بررسی قرار داد.
ابوالفضل حسن بیگی که با ایلنا گفتگو کرده، درباره جلسه دو روز گذشته شورای حکام گفت: بعد از اینکه آقای ترامپ روی کار آمد به صراحت بیان کرد که این توافق برجامی برای آمریکا ضرر دارد و ما آن را قبول نمیکنیم اما همه میدانند که این اعمال و رفتار تحت فشار نتانیاهو صورت گرفته بود. نتانیاهوی دروغگو یک روز به سازمان ملل میآید و اعلام میکند که ایران به ۹۷ درصد از اهداف خود رسیده و امروز هم میگوید برجام به ضرر ما و آمریکا است.
وی با اشاره به نگرانی اروپاییها از اقدامات ایران، در تشریح چرایی کاهش تعهدات برجامی کشورمان گفت: در قبال خروج آمریکا از برجام مقرر شد که اروپاییها جایگزین آمریکا شوند و منافع برجام را به جمهوری اسلامی برسانند اما از آنجایی که طی ماههای گذشته اینها نتوانستند این کار را انجام دهند و وقتکشی کردند، باعث شد آستانه صبر جمهوری اسلامی ایران و ملت به پایان برسد و دولت مکلف شد در قبال منافع ملی و پرستیژ بینالمللی و امنیت ملی دولت طی چند مرحله تعهدات خود را نسبت به برجام کاهش دهد.
حسن بیگی درباره موضع روسیه در شورای حکام که از اعضای این شورا خواسته بود در قبال اقدامات آمریکا بایستند، گفت: روسیه علاقهمند است که ایران در برجام باقی بماند اما از آنجایی که خودش در تحریم آمریکاییها است و مزه تحریم و خطرات تحریم را لمس میکند به جمهوری اسلامی حق میدهد که ایران هم در مقابل خواستههای ناحق آمریکاییها بایستد.
وی در بیان ارزیابی خود از موضع گیریهای چین در قبال کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: چین امروز احساس میکند که قدرت دوم اقتصادی دنیاست با این تفاوت که قدرت اول اقتصادی جهان یعنی آمریکا ۲۱ ترلیون دلار بدهی خارجی دارد و روز به روز در حال افزایش است و کشور چین ۲۰ ترلیون دلار پسانداز دارد. این امر باعث شده که چین خودش را همواره برتر از آمریکا بداند لذا چین در جهان امروز احساس میکند که باید خلاف جهت ترامپ حرکت کند.
وی ادامه داد: آمریکا در سال ۲۰۲۰ انتخابات دارد و ترامپ همواره تلاش میکند در این انتخابات شکست نخورد و برای این کار دست به هر کاری میزند ازجمله اینکه درخواست تشکیل جلسه حکام را داد، اما شورای حکام هیچ اختیاری در قبال برجام ندارد و تنها میتواند شنونده باشد و نمیتواند در این مباحث تصمیمگیری کنند زیرا تصمیمگیری در موضوع برجام مربوط به کشورها و اعضای برجام است. غنیسازی هم حق ملت ایران است و ایران هم اکنون در حال خویشتنداری است و این اقدامات میتوانست به جای چند مرحله به صورت آنی و همزمان با اینکه ترامپ از برجام خارج شد صورت بگیرد و جمهوری اسلامی هم از این توافق خارج شود.
این نماینده مجلس دهم ابراز داشت: انگلیسیها الان به عنوان یک سرباز اقدام میکنند و شاهد بودیم که بریتانیا کشتی نفتی جمهوری اسلامی که اصل کشتی متعلق به روسیه بود را توقیف کردند و کاری مضحک همچون دزدان دریایی سومالی انجام دادند و کار بزرگی انجام ندادند. کشتی در قاره اروپا بوده و انگلیس در این اقدام میخواهد خود را توجیه کند.
منبع: وانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۷۲۳۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است
دریافت 46 MB
خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی؛ کارکرد تیتراژ چیزی شبیه به جلد کتاب است که طراحش تلاش میکند با انتخاب عناصر، فرمها و چینشها با کمک گرافیک و موسیقی مخاطب یک اثر را در جریان موضوع قرار دهد. شرایطی که گاهی بسیار نکتهسنج، اندیشمندانه و حسابشده پیش روی مخاطبان قرار میگیرد و گاهی هم به قدری سردستانه و از روی ادای یک تکلیف اجباری ساخته میشود که بیننده را از اساس از یک اثر تصویری دور میکند.
آنچه بهانهای شد تا بار دیگر رجعتی به کلیدواژه «تیتراژ» داشته باشیم، مروری بر ماندگارترین و خاطرهسازترین موسیقیهای مربوط به برخی برنامهها و آثار سینمایی و تلویزیونی است که برای بسیاری از مخاطبان دربرگیرنده خاطرات تلخ و شیرینی است و رجوع دوباره به آنها برای ما در هر شرایطی میتواند یک دنیا خاطره به همراه داشته باشد. خاطرهبازی پس از آغاز و انتشار در نوروز ۱۴۰۰ و استقبال مخاطبان از آن، ما را بر آن داشت در قالب یک خاطرهبازی هفتگی در روزهای جمعه هر هفته، روح و ذهنمان را به آن بسپاریم و از معبر آن به سالهایی که حالمان بهتر از این روزهای پردردسر بود، برویم.
«خاطره بازی تیتراژهای ماندگار» عنوان سلسله گزارشی آرشیوی با همین رویکرد است که بهصورت هفتگی میتوانید در گروه هنر خبرگزاری مهر آن را دنبال کنید.
در صدوچهاردهمین شماره از این روایت رسانهای به سراغ موسیقی متن و تیتراژ سریال ماندگار «دلیران تنگستان» به آهنگسازی احمد پژمان و همراهی علی رهبری رفتیم که در آن روزگار توانست ارایه دهنده گونه ای از موسیقی متن و تیتراژی در سریال های تلویزیونی باشد که به واسطه توانمندی های احمد پژمان در حوزه آهنگسازی و همچنین همراهی هنرمند دارای اعتباری چون علی رهبری می تواند همچنان به عنوان یک کارگاه آموزشی در حوزه آهنگسازی مورد توجه هنرجویان و علاقه مندان این حوزه قرار گیرد. مسیری که با همراهی تعدادی از نوازندگان حرفه ای و بومی منطقه جنوب به نوعی ساختارشکنی کرده و توانست قدرت و خلاقیت یک آهنگساز مستقل و درجه یک چون احمد پژمان را به مخاطبان معرفی کند.
سریال تلویزیونی «دلیران تنگستان» مجموعه ای تلویزیونی به نویسندگی و کارگردانی همایون شهنواز است که طی سال های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۲ ساخته و اولین بار در سال ۱۳۵۳ پیش روی مخاطبان قرار گرفت و بعدها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در همان سال های اولیه انقلاب مجددا به نمایش درآمد. مسیری که بعد از پخش سری اول آن نزدیک به بیست مرتبه در سال های مختلف از شبکه های تلویزیون پخش و موجب شد تا این سریال از حیث مرتبه تکرار پخش آن نیز جزو رکورداران محسوب شود.
محور داستانی سریال هم متمرکز بر معرفی رییس علی دلواری یکی مفاخر ملی ایران در دفاع از خاک میهن است؛ آن زمان که انگلیس به بهانه محاصره هرات، به جنوب ایران حمله کرد. در این مسیر شخصی به نام احمد تنگستانی از فعالان جنبش جنوب ایران در مقابل انگلیس به همراه ۳۰۰ نیروی دلاور، در قلعه ای ویران به دفاع از ایران می پردازند. البته در این مبارزه ۲ انگلیسی به دست مردم قطعه قطعه می شوند و دولت انگلیس به خونخواهی از آن ها از آب و خشکی به جنوب کشورمان حمله می کند. در این اثنا رییس علی دلواری مردم دلوار و تنگستان را مسلح و همراه با آن ها به دفاع از خاک میهن در مقابل تجاوز بیگانگان می پردازد.
مجموعه تلویزیونی «دلیران تنگستان» برداشتی آزاد از کتاب «دلیران تنگستانی» به نویسندگی محمدحسین رکن زاده آدمیت است که همایون شهنواز علاوه بر استفاده این منبع، از آثار پژوهشی و تاریخی دیگری برای نگارش فیلمنامه بهره مند شده بود. شرایطی که موجب شد این سریال ۲ بخش تاریخی دوره مبارزات احمد تنگستانی و مبارزه رییس علی دلواری را برای مخاطبان به تصویر بکشد. مسیری که به دلیل عدم استفاده از لهجه بومی برای گویش بازیگران و استفاده از دوبله در آن دوران موجب انتفاداتی هم شد اما یکی از منابعی است که توانست بخشی از یک دوره تاریخی ایران را به تصویر بکشد.
سریال «دلیران تنگستان» در چهارده قسمت طی ۲ سال ساخته شد و یک گروه ۵۰۰ نفری در بوشهر، تنگستان، اهرم، چغادک، تنگک، بندرسیراف، ده سولقان، شیراز و تهران پروژه را به سرانجام رساندند. پروژه ای که پخش آن در آن دوران به دلیل فقدان سیستم پخش رنگی به صورت سیاه و سفید پیش روی مخاطبان قرار گرفت.
محمود جوهری در نقش رییس علی دلواری، شهروز رامتین در خالو حسین دشتی، غلامحسین لطفی در نقش حاج یوسف، کاوه مخبری در نقش احمد تنگستانی، علی اکبر مهدوی فر در نقش باقرخان، منوچهر فرید در نقش موقرالدوله، اسماعیل داورفر در نقش سید محمدرضا کازرونی، هادی اسلامی در نقش نمازگزار، حمید طاعتی در نقش سید مهدی بهبهانی، کامران نوزاد در نقش شیخ حسین خان، نعمت الله گرجی در نقش دریابیگی، محمد ابهری در نقش میرزاعلی کازرونی، منوچهر آذر در نقش واسموس، قاسم سیف در نقش بالیوز، منوچهر حامدی در نقش سلطان اخگر و حسین محجوب در نقش سید محمد دکتر هنرمندانی بودند که در این اثر به عنوان بازیگر حضور داشتند.
اما از ارایه اطلاعات تاریخی و شناسنامه ای این اثر تاریخی که بگذریم، این موسیقی متن و تیتراژ سریال است که به دلیل حضور هنرمندان تمام عیاری چون احمد پژمان و علی رهبری به عنوان آهنگساز توانسته بر کیفیت موسیقایی اثر ارزش ۲ چندانی بخشیده و این موسیقی را تبدیل به خاطره ای ماندگار برای مخاطبانش کند. مسیری که به دلیل ساختار موسیقی تیتراژ چه به لحاظ بصری و چه موسیقایی اش می تواند به عنوان اثری پیشگام در حوزه موسیقی تیتراژها معرفی شود.
آن هنگام قبل از آغاز سریال و در تیتراژ که با ملودی ملهم از هم جواری سازهای جهانی و سازهای بومی ایران به ویژه منطقه جنوب تلفیق شده و به گوش شنیداری مخاطب می رسد، مجموعه تصاویری نیز در قالب انیمیشن به بیننده با مفهومی خاص ارایه می شود. نخل هایی که تبدیل به اسب سوارانی سلاح به دست می شوند و در قالب یک تایپوگرافی که در آن دوران خلاقیتی کم نظیر به حساب می آمد، سریال «دلیران تنگستان» به مخاطب معرفی میشود. تصاویری که با همراهی موسیقی حماسی طراحی شده توسط گروه آهنگسازی با نواهای محلی جنوب کشور به ویژه سنج و دمام توازن گوش نوازی را طراحی کردند که بی تردید در آن سال ها توانست به عنوان یکی از پیشگام ترین موسیقی تیتراژها معرفی شود.
حماسه حق پرست از فعالان موسیقی منطقه بوشهر چندی پیش درباره موسیقی تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» گفته بود: از آن تک یاختهای که در تیتراژ شروع میکند به رشد و تبدیل میشود به آن اسبسوار تنگستانی، شما ببینید آهنگساز به چه شکل از آن بوق ماندگار استفاده کرده و بعد چه استفاده به جایی در ارکستراسیون و سازبندی از سنج انجام می دهد. این یعنی استادانهترین وجه ممکن برای بهکارگیری بوق و سنج و تمپویی که رفته رفته دمام را زیاد و این روند هم همراه با شروع سریال انجام می شود. به هر صورت یک سری عوامل دست به دست هم دادند تا توانستند یک موسیقی ماندگار بسازند. کما اینکه آقای شهنواز در موسیقی «شاه خاموش» هم به همین استقلال موسیقایی میرسد. ضمن اینکه احمد پژمان و علی رهبری وقتی کنار هم قرار گرفتند توانستند این موسیقی را خلق کنند.
این پژوهشگر و نوازنده موسیقی ایرانی در یادداشت دیگری که به همین مناسبت در رسانه ها منتشر کرد، نوشته بود: «همه بوشهر و بی شک کشور حتی، سریال جاودانه «دلیران تنگستان» ساخته همایون شهنواز را همواره و همیشه به خاطر دارند و هر بار که مجدداً این سریال پخش می شود، علاقه مندی به روایتِ تاریخی و بازیِ بازیگران تو را به تماشا وامی کشاند. در این بین اما موسیقی تیتراژ حکایت خود را دارد! صدای آغازین؛ بوق! کشش و امتداد! صفیر مبارزه و استقامتِ این اقلیم و جغرافیا! درآمیختگی کوبش! شروع و اوج! تو گویی تپش مردمان این خطه جنوبی است تا نبض تند خود به رخ استعمار بریتانیا بکشاند! اما عوامل و عناصر موسیقاییِ احمد پژمان چنان نقش تاثیرگذار خود را در ساختار و شاکله یک مجموعه تلویزیونی ایفا نموده چه اگر موسیقی سریال شنیده شود، ناخودآگاه ذهن مخاطب را به یاد «دلیران تنگستان» آورده که خود شاخصه یک اثر ماندگار هنری است که اندیشه و نگاه فنی به همراه خاطره سازی با گرایش مردم شناختی را درون خود جای داده است. شاهنامه خوانی و نوحه با صدای زنده یاد جهانبخش کردی زاده از دیگر موارد و انتخاب شایسته موسیقی سریال می باشد که با نگاه و روحیه جنوبی آهنگساز شاید البته بی ارتباط نباشد.»
هوشنگ جاوید از پژوهشگران صاحب نام موسیقی نواحی ایران هم چندی پیش بود که در یکی از گفتوگوهای رسانه ای خود درباره موسیقی تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» گفته بود: من در شیراز از استاد احمد پژمان پرسیدم «شما که غرب درس خواندی، موسیقی غربی و ارکسترها را هم خوب میشناسی، چه شد که رفتی در تیتراژ سنج و دمام بوشهری را استفاده کردی؟». گفت «فکر نکن ساده بوده. برای من کلی سمفونی آوردند. تهیهکننده و حتی مدیر تلویزیون وقت گفتند که میخواهیم یک چیزی مثل این سمفونیها باشد». واقعاً از بالا فشار بوده. گفت «ولی هرچه اینها را گوش کردم دیدم به درد نمیخورند. یک نفر یک نوار آورد، گفت این سنج و دمام خودمان است شاید به دردت بخورد. تا گوش کردم گفتم همینه. موسیقی روی این فیلم باید این باشد». تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» که شروع میشود چقدر قشنگ است! خب این آدمی که خارج رفته بود نمیشد قبول کند چنان چیزی بسازد؟ واقعاً فکر و اندیشه و آن ایراندوستی و فهم بالایی که در استاد پژمان وجود دارد خیلی قشنگ تعهد ایرانی را نسبت به موسیقی نشان میدهد. این سریال هر جا برود موسیقیاش تأثیرگذار است. چون میدانند مال همانجاست و هویت دارد.
احمد پژمان که به دلیل خلق بسیاری از آثار ماندگار و دارای کیفیت در حوزه های آهنگسازی و پژوهش همواره به عنوان یکی از مهم ترین و جریان ساز ترین هنرمندان عرصه موسیقی ایران معرفی شده هم در یکی از معدود گفتوگوهایش بود که درباره ساختار موسیقایی آثارش توضیح داده بود: آهنگسازی که موسیقی میهن خود را نداند نمی تواند آهنگساز خوبی باشد و آهنگسازی عاریتی می شود که نظیرش در دنیا فراوان است و ارزشی هم ندارد. من همیشه به موسیقی ایرانی فکر می کنم، زیرا بنای موسیقی من ایرانی است؛ موتیف و بعضی تمها ایرانی است، ولی هارمونی من صددرصد صدای ایرانی نمی دهد؛ چون خود هارمونی اساسا یک مقوله غربی است و ارکستر هم طبعا صدای ایرانی ندارد؛ چراکه سازها ایرانی نیستند. اما همیشه کوشیدهام رنگ و حالت ایرانی را در آثار خود حفظ کنم و معتقدم آهنگسازان ما باید بیشتر به سنتهای موسیقی خودمان متکی باشند و نباید به دنبال موتیفهای غربی بروند.
وی درباره خلق موسیقی سریال «دلیران تنگستان» هم گفته بود: روی یک نوار سونی ۹۰ دقیقهای روزانه سنج و دمام گوش میکردم، از این طریق با آقای کردیزاده آشنا میشوم و حاصل این ارتباط میشود ضبط موسیقی سریال «دلیران تنگستان» که با همراهی عدهای از اهالی بوشهر در رادیو و تلویزیون شیراز انجام شده است.
به هر ترتیب موسیقی متن و تیتراژ سریال «دلیران تنگستان» از جمله آثار موسیقایی است که توانسته بخشی از توانمندی های ۲ آهنگساز مطرح و جریان موسیقی کشورمان را به مخاطبان معرفی کند. مسیری که طی سال های اخیر اگرچه در حوزه کیفیت می تواند با دقت و تحلیل بیشتری مورد توجه قرار گیرد اما دربرگیرنده ابعاد مثبت و ارزشمندی است که توجه و عنایت بیشتر به بزرگان موسیقی این سرزمین را ۲ چندان می کند.
کد خبر 6088293 علیرضا سعیدی